- نویسنده : امید حسینی
بازاریابی صنایع دستی برای افزایش سطح آگاهی مردم در رابطه با هر یک از صنایع دستی ایرانی و محصولات هر کدام بسیار ضروری است در غیر این صورت افزایش فروش و کسب اعتبار رخ نخواهد داد. بازاریابی صنایع دستی چرا اهمیت دارد؟ منظور از بازاریابی برای صنایع دستی، محدود به یک منطقه خاص نیست چرا که تولیدات صنایع دستی هر منطقه قبل از اینکه با هدف فروش در سایر شهرها و حتی صادرات به کشورهای اطراف تولید شوند، روشی برای ترویج فرهنگ، هنر و آداب و رسوم آن منطقه هستند تا حداقل در بین مردم آن منطقه پابرجا باقی بماند. بد نیست بدانید که کشور ایران به تنهایی نیمی از صنایع دستی جهان را در اختیار دارد. به همین دلیل بازاریابی صنایع دستی باید در ابعاد داخلی و خارجی به شکلی حرفه ای انجام شود تا ضمن آشنایی مردم داخل و خارج کشور با صنایع دستی ایران که نمونه فاخر و بی بدیل در دنیا به شمار می روند، فروش خوبی نیز کسب شود و ارزآوری و درآمدزایی خوبی شکل بگیرد. راه اندازی فروشگاه صنایع دستی به برخی کمک می کند تا محصولات خود را به مشتریان مختلفی از سراسر کشور معرفی نمایند. خرید صنایع دستی کمک بزرگی به رونق کشب و کارهای بومی خواهد نمود.
بازاریابی صنایع دستی ایران کمک می کند تا بدون نیاز به صرف هزینه های گزاف و استفاده از روش های پیچیده و دیر بازده، به شکلی بسیار زیبا و تأثیرگذار، فرهنگ و هنر و رسوم این کشور را به سایر کشورها منتقل کنیم و ارتباط فرهنگی، هنری و علمی مؤثر و پایداری شکل بگیرد. البته پیدا کردن بازارهای مناسب و تبلیغ و آشناسازی مردم با صنایع دستی ایران نیز پروسه ای سخت و زمانبر خواهد بود.
لازمه انجام بازاریابی موفق در زمینه صنایع دستی این است که تحقیق در مورد بازاریابی صنایع دستی به خوبی انجام شود، نیازسنجی بازار داخلی و خارجی به درستی انجام بگیرد و سپس روش یا استراتژی مناسبی برای بازاریابی اینترنتی صنایع دستی اتخاذ گردد.
بازاریابی صنایع دستی در ایران
با توجه به تنوع و فروش بالای محصولات صنایع دستی اصفهان که تقریبا نیمی از کل صنایع دستی ایران را به خود اختصاص داده، اکثر روش های بازاریابی، نیازسنجی بازار و مشتریان در رابطه با بازاریابی صنایع دستی اصفهان هستند. با این حال هنرمندان و شرکت هایی که در این زمینه فعالیت دارند می توانند برای هر نوع از صنایع دستی از این تکنیک های بازاریابی استفاده کنند.
بازاریابی محصولات صنایع دستی برای اینکه موفق عمل کند باید طبق چندین استراتژی و راهکار انجام شود که در ادامه به توضیح این مراحل و استراتژی ها می پردازیم:
- معرفی جامع و کامل هر یک از صنایع دستی و محصولات : بازاریابی هنر و صنایع دستی همیشه توام و پیوسته هستند. به این معنی که برای بازاریابی هر یک از صنایع دستی ابتدا باید به طور کامل و جامع آن را برای مشتریان توضیح دهید و سپس با دلایلی مشخص به آنها بگویید که چرا باید از این محصولات خرید کنند و چه کاربردها و مزایایی دارد.
- روش ارسال و توزیع حرفه ای : شرکت بازاریابی صنایع دستی گاهی اوقات جدای از مجموعه یا شرکت اصلی فعالیت دارد. این شرکت ها باید تیمی مجزا برای تولید، بازاریابی و عرضه داشته باشند. توزیع محصولات باید به گونه ای باشد که در شهرهای اصلی مکان هایی برای فروش و ارائه وجود داشته باشد تا تحویل محصولات صنایع دستی سریعتر رخ دهد.
- قیمت گذاری مناسب و حرفه ای : صنایع دستی ارزش هنری و مادی بسیار بیشتری در مقایسه با محصولات ماشینی دارند به همین دلیل طبیعتا قیمت آنها بالاتر است. با این حال برخی از فروشگاه ها به اشتباه، قیمت بسیار بالایی را انتخاب می کنند غافل از اینکه مشتریان در کنار محصول با کیفیت، به دنبال محصول با قیمت مناسب نیز هستند. این موضوع مخصوصا در بازاریابی اینترنتی صنایع دستی اهمیت بیشتری پیدا می کند چرا که امکان مقایسه قیمت ها بسیار ساده تر و راحتتر است.
بهترین صنایع دستی
- بسته بندی شیک و لوکس : بسته بندی شیک و لوکس و حتی با قابلیت سفارشی سازی، به قدری اهمیت دارد که برخی از فروشگاه ها یا مراکز تولیدی صنایع دستی، با شرکت بازاریابی صنایع دستی، فعال در حوزه بسته بندی، قرارداد ثبت می کنند. از طرفی گاهی اوقات هدف از خرید صنایع دستی، ارائه کادو به عزیزان یا استفاده به عنوان هدایای تبلیغاتی صنایع دستی است. در چنین مواقعی، شرکت های بازاریابی صنایع دستی در امر بسته بندی، حساسیت بیشتری به خرج می دهند و بسته بندی های بسیار شکیل طراحی می کنند.
- دخیل کردن سلیقه مشتریان : بازاریابی شبکه ای صنایع دستی زمانی موفق خواهد بود که در تولید و فروش صنایع دستی، تنوع بالایی داشته باشید و این تنوع برحسب سلیقه و نظر مشتریان اعمال شده باشد. به عنوان مثال توجه کنید که مشتریان به کدام یک از انواع محصولات صنایع دستی، علاقه بیشتری دارند و خواهان تنوع جدید در طرح و نقش، نوع ظروف و جنس بدنه هستند.
- تبلیغات هدفمند : بازاریابی شبکه ای صنایع دستی اصفهان فقط با انجام کمپین های تبلیغاتی اینترنتی و دیجیتال و حتی تبلیغات تلویزیونی یا پوستر و بیلبورد نتیجه بخش خواهد بود. با انجام بازاریابی، محصول خود را به مشتریان می شناسانید و شانس فروش آنها را چندین برابر می کنید.
سایت بازاریابی صنایع دستی
علاوه بر مواردی که باید برای بازاریابی در صنایع دستی رعایت کنید، راهکارها و روش هایی نیز هستند که به کمک آنها می توانید احتمال فروش محصولات صنایع دستی خود را افزایش دهید که در ادامه مشاهده می کنید:
- فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنید : سایت بازاریابی صنایع دستی یا در واقع فروشگاه های اینترنتی نیازی به سرمایه اولیه زیاد برای راه اندازی ندارند. از طرفی فروشگاه ها یا مراکزی که از مرحله تولید تا بازاریابی و فروش فعالیت دارند، بدون راه اندازی سایت هویت و اعتبار لازم و همچنین شانس فروش زیاد پیدا نخواهند کرد. پس یکی از بهترین روش ها برای بازاریابی شبکه ای فروش صنایع دستی، راه اندازی وب سایت است.
- اشتراک گذاری و تبلیغات در سایت های خرید و فروش : یکی دیگر از راهکارهای بازاریابی شبکه ای محصولات صنایع دستی همکاری با وب سایت ها یا اپلیکیشن های داخلی مثل دیوار و شیپور یا همکاری با وب سایت های موتور جستجوی کالا مثل ترب و ایمالز است. بازاریابی صنایع دستی در این وب سایت ها با نرخ موفقیت بالایی همراه می باشد.
- تبلیغ و فعالیت در شبکه های اجتماعی : روش تضمینی و بسیار مهم بعدی در بازاریابی صنایع دستی، فعالیت و تبلیغات در شبکه های اجتماعی بسیار مهم مخصوصا اینستاگرام یا تلگرام می باشد. با مقداری فعالیت و کسب فالوور می توانید به راحتی محصولات خود را تبلیغ کرده و به فروش برسانید.
- فعالیت در نمایشگاه و جشنواره ها : همیشه سعی کنید در نمایشگاه های صنایع دستی و جشنواره ها حضور فعالی داشته باشید. بسیاری از شرکت ها برای پیدا کردن شرکت تولیدی مناسب صنایع دستی برای همکاری و خرید هدایای تبلیغاتی از این طریق اقدام می کنند.
مزایای بازاریابی صنایع دستی
بازاریابی صنایع دستی این امکان را فراهم می کند تا مشتریان بیشتری کسب کرده و میزان درآمد خود را افزایش دهید. اگر این نوع بازاریابی به شکل دیجیتال و در بستر اینترنت باشد، یقینا نتیجه چشمگیری خواهد داشت.صنایع دستی به دلیل جایگاه بسیار مهمی که همیشه در بین مردم و هنرمندان داشته و از قدیم با ماهیت آنها آشنا بوده اند و همچنین با توجه به رویکرد برون رفت از اقتصاد نفتی، می توانند به منبع درآمد بسیار قوی و دائمی و وارد کننده ارز به داخل کشور تبدیل شوند. هر چقدر بازاریابی صنایع دستی حرفه ای تر و اصولی تر انجام شود، علاقه مندان بیشتری را به سمت خود جلب خواهد کرد که نتیجه آن اشتغالزایی بیشتر خواهد بود.
سایت فروشگاه صنایع دستی اصفهان به عنوان نمونه ای موفق و بسیار محبوب در بین مشتریان حقیقی و حقوقی این مجموعه است. فروشگاه صنایع دستی بازار مینا توانسته از طریق بازاریابی صنایع دستی، تولید محصولات با کیفیت از مواد اولیه مرغوب و راه اندازی فروشگاه صنایع دستی مجهز و کامل، جایگاه بسیار خوبی کسب کند و به عنوان بهترین فروشگاه صنایع دستی کشور انتخاب گردد.
در سال های اخیر لزوم بازاریابی برای صنایع دستی در خارج از کشور بسیار احساس می شود. فروش صنایع دستی ایران به خارج از کشور می تواند تامین کننده منابع مالی بسیار خوبی برای کشورمان باشد. هنوز جای فعالیت زیادی برای بازار صنایع دستی ایران در اروپا وجود دارد تا خریداران صنایع دستی ایران بتوانند محصولات مورد نیازشان را تهیه نمایند. صنایع دستی قابل صادرات ایران باید بدرستی در خارج از کشور به مشتریان معرفی گردد.سیدابوالفضل رضوی در حاشیه همایش حمایت از تولید و اشتغال در مناطق روستایی، در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: برای اشتغال در حوزه صنایعدستی Handicrafts ، باید هم در خارج از کشور بازاریابی شود و هم داخل کشور معرفی شود که با توجه به مشکل آبی که در کشور وجود دارد، این نوع اشتغال نیاز به مصرف چندان آب ندارد.وی ادامه داد: در بحث تولید لباس و یا فرآوری صنایع معدنی میتوان اشتغالزایی قابل توجهی را ایجاد کرد؛ چراکه ایجاد اشتغال در بخشها هزینه کمتری نسبت به سایر صنایع دارد.
وی با اشاره به اقداماتی که در راستای مهاجرت معکوس به روستاها انجام شده است، افزود: ایجاد مجمعهای آموزشی یکی از این اقدامات است؛ چرا که روستائیان با داشتن دغدغه آینده فرزندانشان از نظر تحصیلی است چراکه بعد از تحصیل در مقطعی امکان ادامه تحصیل برای فرزندان آنان نبود که با ایجاد مجتمعهای آموزشی جلوی مهاجرت از روستاها به شهرها گرفته شد.رضوی خاطرنشان کرد: در بحث درمان نیز مشکلات روستائیان با ایجاد مجمتعهای درمانی، برطرف شد و فرصت خوبی هم برای ایجاد اشتغال در روستاها به وجود آمده است.معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیسجمهور با اشاره به مقاومسازی مساکن روستایی، یادآور شد: بیش از 5 میلیون واحد مسکونی روستایی در کشور وجود دارد که قریب به 60 درصد این خانهها مقاومسازی شده و 40 درصد آن باقی مانده است و بنیاد مسکن در این بخش خوب عمل کرده و باید بتوانیم اعتبارات این بخش را به 400 هزار میلیارد تومان برسانیم.