صنایع دستی میناکاری تهران و لیست قیمت خرید

خرید صنایع دستی در تهران از بهترین ظروف دست ساز اصفهان شامل میناکاری،قلمزنی،خاتم کاری،ملیله کاری،تشعیر،الماس تراش و ...


اپلیکیشن صنایع دستی

اپلیکیشن صنایع دستی

هنر میناکاری روی مس و نقاشی های اصیل سنتی

  • نویسنده : امید حسینی

میناکاری اصفهان, هنر نقاشی روی مس و یکی از شناخته شده ترین هنرهای دستی ایرانی محسوب می شود. میناکاری هنر آتش و خاک است. میناکاری هنر نقاشی روی مس اصفهان نمونه ایی از زیباترین صنایع دستی است . امروزه با دسترسی به اینترنت امکان خرید میناکاری بصورت آنلاین از سراسر کشور براحتی مهیا می باشد. قیمت میناکاری نسبت به محصولات لوکس خارجی ارزان تر است و از این ظروف زیبا برای هدایای تبلیغاتی میناکاری و صنایع دستی شرکتی و سازمانی استفاده می شود. به مدد معرفی هنر میناسازی به مردم عزیزمان فروش میناکاری در تهران و سایر شهر های دیگر کشور از استقبال بهتری نسبت به سال های قبل برخوردار بوده. سامانه آنلاین بازار مینا با ارائه , فروش و پخش میناکاری اصفهان روی مس سعی دارد از این هنر و هنرمندان فعال در این زمینه حمایت کند. در ادامه این مقاله سعی داریم شما همراهان عزیز را با این هنر و صنعت اصیل ایرانی بیشتر آشنا کنیم.

تماس با واحد فروش: 09019277512

 

میناکاری هنر نقاشی روی مس اصفهان

آشنایی کامل با هنر میناکاری

همانطور که می دانید ایرانیان از دیر باز هنر های دستی زیادی داشته اند که یکی از زیباترین و ظریف ترین صنایع دستی ایران به میناکاری معروف است. در این مطلب می خواهیم به صورت کامل به معرفی این هنر زیبا برای شما کاربران عزیز بپردازیم. در ابتدا تعریف مختصری از مینا و مینا کاری ارائه خواهیم داد و در ادامه به بررسی تاریخچه ی این هنر در ایران خواهیم پرداخت و در نهایت به طور کامل نحوه انجام این کار و رنگ هایی که در آن به کار می رود را توضیح خواهیم داد. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار بگیرد. با ما همراه باشید.

تعریف ماده مینا

به ماده زجاجی که در صورتی که روی سطح اشیاء فلزی ذوب شود، باعث می شود آن شی جلوه ای شفاف، شبیه کاشی لعاب دار پیدا کند را مینا می گویند.

میناکاری روی طلا

برخی افراد به هنر میناکاری، مینیاتور بر روی آتش نیز می گویند. در واقع میناکاری دارای عملیات و فعل و انفعالات پیچیده ای است که بر اساس طراحی و تزئینات فلزات مخصوصا فلز های قیمتی مانند طلا یا نقره و همچنین فلز پرکاربرد دیگری در این زمینه یعنی مس می باشد. برخی از رنگ های مینایی عبارتند از اکسیدهای مختلف فلزی که با مواد شیشه ای مخلوط می شوند و بعد از قرار دادن بر روی فلز در کوره پخته می شوند. نمونه های بسیار قدیمی مینا کاری روی فلزات که در حال حاضر در موزه های جهان نگهداری می شوند، هنر دست میناکاران با ذوق ایرانی در زمان های مختلف تاریخ می باشد.

تابلو میناکاری

تابلو مینا کاری اصفهان

قاب بشقاب مسی میناکاری

قاب بشقاب مینا کاری شده

بشقاب میناکاری 30 سانتی با جعبه مخمل

بشقاب مینا کاری اصفهان با جعبه مخمل

قاب میناکاری

قاب میناکاری اصفهان

ویژگی های شخص میناکار

یک فرد میناکار می بایست ویژگی های فلزات متفاوت و همچنین درجه حرارت ذوب هر کدام از آن ها را به خوبی بداند. بعلاوه لازم است شخص میناکار تنوع و روش تزئین و طراحی فلزهای کم ارزش به وسیله فلزات با ارزش تر مثل برنج، برنز، طلا، نقره، و طلای سفید را نیز تشخیص دهد. از دیگر مواردی که شخص میناکار می بایست به آن تسلط داشته باشد این است که با انواع موادی که به عنوان آستر بر روری لایه سطحی فلز گسترده می شود و ثابت باقی می ماند آشنایی کامل داشته باشد و بتواند رنگ های مرتبط به مینا را که از جمله رنگ های کوره ای هستند، را نیز تشخیص دهد.

اپلیکیشن صنایع دستی

آشنایی با تاریخچه میناکاری:

پروفسور آرتور اپهام پوپ یکی از ایران شناسان معروف (مولف کتاب بررسی هنر ایران) درمورد هنر میناکاری این چنین نوشته است : “میناکاری هنر درخشان آتش و خاک است با رنگ های پخته و درخشان، که سابقه آن به 1500سال قبل از میلاد برمی گردد.”
با اینکه نمونه های قابل توجه ای از لحاظ تعداد، از هنر میناکاری ایران قبل از دوره صفویه بر جای نمانده است ولی با توجه به تحلیل و بررسی همین تعداد اندک آثاری که از میناکاری باقی مانده است، پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که سابقه هنر میناکاری در ایران به هزاره دوم پیش از میلاد بر می گردد. میناکاری به انگلیسی Vitreous enamel

در مورد هنر های دستی ایرانیان و میناکاری در کتاب “تاریخ عمومی هنرهای مصور قبل از تاریخ تا اسلام” اینچنین آمده است: یکی از هنرهای دستی ایرانیان از دوران گذشته های دور، تزئین و کنده کاری روی فلزات بوده است. این ظروف فلزی معمولا از فلزات مختلف ساخته شده اند که از جمله مهم ترین فلز ها عبارت است از : طلا، مس، نقره، برنج، برنز، فولا، آهن، سرب، آلومینیوم و کروم که این فلزات برای تولید زیور آلات و ظرف های مختلف مورد استفاده قرار می گرفته است.

میناکاری اصفهان

قاب مینا کاری

قاب سری سه تایی مینا کاری

تابلو میناکاری 10 سانتی با جعبه چوبی گرد و مشبک

تابلو میناکاری جعبه چوبی گرد و مشبک

قاب میناکاری طرح جعبه مشبک

قاب میناکاری طرح جعبه مشبک

گلدان مسی میناکاری جعبه مشبک

گلدان مسی مینا کاری جعبه چوبی

پیج صنایع دستی ایرانی در شبکه های اجتماعی

با توجه به اولین نمونه های میناکاری می توان بسادگی این ادعا را تایید و تثبیت کرد که میناکاری هم مثل تعداد زیادی از هنرهای دستی دیگر اولین بار در ایران ساخته شده اندو به تدریج این هنر به دیگر کشورها راه یافته است. در صورتی بخواهیم نمونه ای بسیار قدیمی از این هنر به شما دوستان عزیز معرفی کنیم، می توانیم به بازوبند طلای میناکاری مربوط به دوره هخامنشی اشاره کنیم که قطر آن تقریبا 12 سانتی متر است و در موزه ویکتوریا – آلبرت لندن در معرض دید قرار گرفته است.

از قرن های 4 تا 6 میلادی این هنر زیبا در خاورمیانه و چین رواج داشته است، مخصوصا به وسیله ایرانی ها و روس ها جهت جان بخشیدن به خواسته های مذهبی مورد استفاده قرار می گرفت.

در فاصله قرن 8 تا 12 ، هنرمندان بیزانس سرآمد این هنر مذهبی شدند. این نوع جدید از هنر میناکاری در قرن دهم به غرب منتقل شد و تحت عنوان هنر کلیسایی مورد توجه افراد بسیار زیادی قرار گرفت.

کار بیزانسی ها خصوصیات ویژه ای داشت، به عنوان مثال استفاده از فرم های چهارگوشه به جای گرد و مینای مات. در آن زمان هنر مینا روی وسایل گوناگون و بعلاوه روی اشیاء متبرکه اماکن مذهبی مثل صلیب ها، پلاک قبر و… ، و همچنین یراق آلات حیوانات، یراق آلات لباس، ظروف و… اجرا می شد. در قرن یازدهم هنرمندان ایتالیایی موفق به اختراع تکنیک حکاکی (Basse – taille) در هنر مینا کاری شدند. به این شکل که طرح روی زمینه گراور، حکاکی، یا کنده کاری می شد، و پس از آن میناهای شفاف در شیارهای باریک این طرح ها قرار می گرفتند تا بالاخره در قرن 12 میلادی تئوفیلوس آلمانیف روند کامل شدن هنر میناکاری بیزانس را در جهان مدرن کرد.

خرید میناکاری

 تاریخچه و توضیح تکنیک حکاکی ( Basse – taille )در میناکاری

هنر حکاکی در میناکاری از اوایل قرن پانزدهم میلادی در آسیای شرقی پیدا کرد و هنرمندان کشور هایی مانند چین ، ژاپن، هند و کره به صورت گسترده از این هنر بهره مند شدند. در شرق آسیا از این هنر برای توسعه و گسترش عقاید مذهبی بودایی و هندوئیسم مورد استفاده قرار گرفت.

امروزه اوج شکوفایی هنر میناکاری در جهان هم در منطقه شرق آسیا قابل مشاهده می باشد. هنرمندان چینی هنر میناکاری حجره ای را در صنایع دستی خود به صورت گشترده به کار می برند. چینی ها با راه اندازی بزرگترین واحد ساخت مینای حجره ای در پکن در سال 1956 آن را به عنوان یک هنر بومی و رایج صادراتی در نظر گرفته اند. هندی ها نیز در مقایسه با پکن در تلاش است که با میناکاری ابزارآلات نقره ای و طلایی ، به ویژه در قالب پرنده، نقوش گل ، حیوان ، طرح های هندسی پیچیده و به وجود آوردن صحنه های بدیع این هنر را به خوبی در معرض دید قرار دهد.

فروش محصولات میناکاری در شهرهای مختلف و بر اساس نوع فعالیت هر کارگاهی متفاوت است. لیست قیمت ظروف میناکاری با توجه به کیقیت محصولات در نظر گرفته می شود. همچنین در صورت خرید مینا کاری بصورت عمده و تکی قیمت های ظروف میناکاری متفاوت است. در صورتی که شما قصد خرید هدایای تبلیغاتی میناکاری اصفهان مرکز پخش کشوری با چاپ لگو و نام داشته باشید علاوه بر حمایت از هنر میناکاری و فعالان صنایع دستی در این زمینه , می توانید از تخفیف های ویژه نیز برخوردار شوید.

بشقاب میناکاری 30 سانتی اعلا

بشقاب میناکاری اعلاء

باکس ست گلدان مسی میناکاری 20 سانتیمتری

باکس ست گلدان مسی میناکاری

ست دوتایی گلدان 20 سانتیمتری مس و پرداز

ست دوتایی گلدان مس و پرداز اصفهان

گلدان میناکاری 20 سانتی باکس جعبه مخمل

گلدان مینا کاری جعبه مخمل

مختصری درمورد مینای حجره ای – گلابتونی

با توجه به بررسی های تاریخی به نظر می رسد که هنرمندان ایتالیایی روش حجره ای گلابتونی (braided – doisone) را اختراع کرده اند. در تکنیک مینای حجره ای، نوارهای سیمی را به هم تابیده و به صورت طناب مانند در می آورند و درون حفره های طناب حاصل را پر از مینا می کنند. از این رو کلاف سیمی با قطر های متفاوت با درخشندگی جواهر نشان به وجود می آید.

از طرفی نیز مردم روسیه با اقتباس از روش مینای حجره ای، شیوه ی خاص خود را در این مورد ایجاد کرده اند که در حال حاضر به مینای روسی مشهور شده است و در این زمینه بازار جهانی را به خود اختصاص داده است.

قابل ذکر ست که بیزانسی ها نیز در قرن 14 ام میلادی تکنیک پنجره ای را اختراع کردند. در این روش طرح با سیم شکل داده می شد بعد از آن طرح سیمی را روی صفحه ای نازک و نسوز قرار می دادند. این چشمه های طرح سیمی را با مواد مینا پر می کردند و در نهایت آن را در کوره قرار می دادند تا به خوبی پخته شود. وقتی که صفحه ی زیرین را بر می داشتند، مینا درون چهارچوب سیمی قرار می گرفت که در برابر نور خیلی پر تلالو و زیبا به نظر می رسید. البته توجه داشته باشید که این شکل در مینا به خاطر شکننده بودن مینا در داخل پنجره ها خیلی رایج نمی باشد اما در قرن های 14 تا 16 تا خیلی استفاده می شد.

تاریخچه مینای نقاشی (painted- enamel)

تکنیک مینای نقاشی(painted- enamel) در اوایل قرن 16 میلادی اختراع شد که نوع فرانسوی آن به شدت تحت تاثیر تحولات رنسانس بود. این تکنیک به مررور زمان در اواسط قرن نوزدهم در بین مرد رایج شد. شهر لیموژ از کشور فرانسه (Limoges) در گسترش این تکنیک معرف شد. نقاشی لیموژ در مینای نقاشی در نزد هنرمندان معروف کاملاً آشنا می باشد. در روش مینای نقاشی با مخلوط پودر مینا و روغن اسطوخودوبین (lavender oil) مشهور به مینای لیموژ روی سطحی که مینای تک رنگ وارد نقاشی شده و سپس در کوره پخته می شود.

مینای برجسته

یکی دیگر از تنوع های میناکاری که زیبایی بسیار زیادی دارد، تکنیک مینای برجسته (grisaille enamel) می باشد. در روش مینای برجسته روی سطح فلز را با مینای سیاه مرمری می پوشانند ، بعد با استفاده از مینای شفاف لیموژ روی سطح آن نقاشی می کنند و در آخر نقاط مرزی طرح را حکاکی می کنند، تا زمینه ی سیاه بخ خوبی قابل مشاده باشد. از این رو پوشش رویی به رنگ خاکستری دیده خواهد شد که برای سایه زدن و طراحی جزییات دیگر قادر هستید سطح طرح را رنگ آمیزی نمایید.

در صورتی که بخواهید برای ایجاد طرح های پیچیده از این تکنیک استفاده کنید، زمان زیادی را باید برای آن صرف کنید حتی گاهی اوقات لازم می شود که یک قطعه را چندین بار در کوزه بپزید. با توجه به قابلیت های تکنیک مینای نقاشی در توضیح جزییات طرح به عنوان یک هنر مثبت، صحنه های مذهبی و کپی برداری از موضوعات مردمی معمولی شد.

قابل ذکر است که مینای لیموژ خیلی قیمت بالایی دارد. مینای نقاشی در اصل ترکیبی از نقاشی و هنر مینا می باشد که باعث پرورش هنرمندان زیادی در تمام نقاط جان شده است.

قیمت میناکاری

گلدان مسی مینا کاری جعبه مشبک ارتفاع 16 سانتی متر

گلدان مسی مینا کاری با جعبه مشبک

گلدان مسی میناکاری ارتفاع 16 سانتی متر

گلدان مسی میناکاری اصفهان

گلدان مسی مینا کاری جعبه پلکسی ارتفاع 16 سانتی متر

گلدان مسی مینا کاری جعبه دار

گلدان صراحی مس و پرداز 20 سانتی متری

گلدان صراحی مس و پرداز اصفهان

مینای عکس برگردان

یک شخص انگلیسی به اسم استیفون جانسون و یک حکاک فرانسوی به اسم simon fragois پس از انقلاب صنعتی، جهت ارائه مینای نقاشی کیفیت بالا و قابل تکرار ابتکار عاقلانه و با صرفه را انجام دادند که آن را مینای برگردان نام گذاری کردند. در روش مینای برگردان روی صفحه مسی، موضوع (که معمولا در آن زمان مذهبی یا عاشقانه بود) گراور می شد.

بعد از آن جوهر مینا را روی آن پخش می کردند ( این جوهر از اکسیدهای فلزی به وجود آمدده بود.) ، سپس یک کاغذ آغشته به صمغ را را روی صفحه قرار می دادند و با استفاده از غلتکی چوبی به روی آن می کشیده اند تا طرح به صفحه منتقل گردد و روی صفحه نش ببندد.و بعد این صفحه را روی یک سطح مینا کاری سفید قرار می دادند و در کوره می پختند. درون کوره هنگام پخت، کاغذ می سوخت. تنها اثر طرح با رنگ های خرمایی، مشکی ، خرمایی مایل به قرمز، نیلی، حنایی، بنفش روی سطح باقی می ماند و بعد از پشت لایه نازک مینا رویت می شد. این روش را مینای عکس برگردان می نامیدند.

مینای سیاه

مینای سیاه کی از انواع مینای خانه بندی محسوب می شود که به مینای صائبین هم معروف می باشد. این روش میناکاری، به طور کلی در جنوب ایران و مخصوصا در شهر اهواز تولید می شود

فروش میناکاری در تهران

میناکاری در ایران

در دوران اشکانیان در ایران فلز کاری و ساخت ظروف نقش دار رواج زیادی پیدا کرد و همچنین عملیاتی کردن میناکاری روی فلز نیز شروع شد. در آن زمان هنرمندان جهت چسباندن جواهرات و سنگ های قیمتی روی فلز جهت ساخت تاج و تخت پادشاهان، گوشواره و … از تکنیک مینا استفاده کردند.

مینای مرصع ایران

در واقع مینای مرصع، همان مینای ویژه ایران می باشد. از نظر مینای مصرع جام خسرو خیلی زیبا است. اصول و روش های تزئینی ایرانی از دوره ساسانیان به اوج خود رسید و بعد از ظهور اسلام، همچنان این اسلوب اساس و پایه اسلوب ایرانی در هنر مینا محسوب می شد. طرح های ایرانی که در کنده کاری مورد استفاده قرار می گرفتند، با گذشت زمان دچار تغییرات زیادی شد. موضوعات جانوران، پرندگان، گل و تاک و نیز کتیبه هایی با خط کوفی تغییرات و تحولات طراحی هنر ایرانی می باشد. بعد از رواج دین اسلام، ظرف هایی مانند هاون، شمعدانی برنجی ، لگن و … میناکاری برنج و مس و … در دوران سلجوقیان نیز در بین مردم رایج شد.

در زمان مغول روش جدیدی در زمینه میناکاری و فلز سازی ایران ابداع شد. و تصاویر عربی دوره قبل جای خود را به تصاویر و اشکال درباری دادند. تیموریان نیز توجه بسیار زیادی به مینای مرصع داشتند، و در این دوره شمعدان ها و چلچراغ های مرصع زیادی توسط هنرمندان ساخته شد.

تندیس جاقلمی میناکاری طرح معلم

تندیس جاقلمی میناکاری اصفهان

تندیس میناکاری طرح سپاس

تندیس مینا کاری طرح سپاس

تندیس بته جقه میناکاری

تندیس بته جقه میناکاری

تندیس گلدان میناکاری 16 سانتی متری

تندیس گلدان میناکاری شده

میناکاری دوره صفویه

اما در دوره صفویه پایه و زمینه هنر مینا کاری و فلز کاری دوباره تغییرکرد. در این دوره ظروف نقره با نقش های میناتوری مانند مجالس شادی در دربار و یا مجالس شکار، یا اسب سواری تزئین شد، علاوه بر این نقش های اسلیمی و ختایی به طرح ها اضافه شد. بهره بردن از رنگ قرمز در این زمان بیشتر قابل ملاحظه می باشد. شهر اصفهان یکی از مراکز عمده مینا کاری به حساب می آمد که هنوز هم تنها مرکز این هنر محسوب می شود.

میناکاری دوره قاجار

میناکاری در دوره قاجار بر زمینه طلا و نقره با ترصیع فلزات و سنگ های قیمتی انجام می شد. پس از مرگ فتحعلی شاه این هنر روند اضمحلال خود را آغاز کرد و به ویژه پس از سقوط قاجار به طور کامل از بین رفت و اکنون به صورت پراکنده در اصفهان انجام می شود. در دوران قاجار از میناکاری بیشتر برای تخت ، تاج ، صندلی ، جعبه ، کوزه ، عطردان ، ضریح اماکن متبرکه، اشکدان، گلاب پاش ، گوشواره، کوزه قلیان، سرقلیان، کمربند ، آفتابه لگن و قوطی سیگار استفاده می شد.

اساتید معروف میناکاری ایرانی

از زمان های گذشته تا کنون اساتید و هنرمندان میناکار بسیار زیادی در ایران به این کار مشغول بوده اند و آثار زیادی را از خود به نمایش گذاشته اند که در ادامه این مطلب به چندین تن از معروف ترین آن ها خواهیم پرداخت.

یکی از اساتید بسیار هنرمند در این زمینه زنده یاد حاج میرزا شکرالله صنیع زاده بودند. او یکی از بزرگ ترین مینا ساز ان شهیر، صورت پردازان، گل و بوته نگار، فرزند مرحوم عبدالمحمود غفاریان و نواده هنرمند نقاش و قلمدان ساز معروف، مرحوم آقا میرزا عبدالحسین نجف پور معروف به صنیع همایون بود.
یکی نمایشگاه ها و فروشگاه های ی هنری به نام “نگارستان صنیع زاده” در اصفهان که همیشه مورد علاقه ، مراجعه و بازدید مردم هنر دوست، مسافران هنرشناس و مقامات بلندپایه داخلی و خارجی بوده است ، و همچنین محفل و میعادگاهی برای افراد هنرمند و دوستان آن مرحوم به حساب می آمده است.

غلام علی فیض اللهی فرزند غلام حسین در سال 1338 در اصفهان به دنیا آمد و آموزش میناسازی را نخست از پدرش یعنی مرحوم غلامحسین فیض اله و بعد از آن از محضر مرحوم استاد صنیع زاده طی کرد و در حال حاضر بعد از 25 سال سابقه کار در زمینه میناکاری و مینیاتور، مشغول به فعالیت می باشد. قابل ذکر است که آثار زیادی از این هنرمند برجسته در نمایشگاه های گوناگون در معرض نمایش قرار داده شده است.

هدایای تبلیغاتی میناکاری

تابلو اسکراچ گل و مرغ

تابلو اسکراچ گل و مرغ

تابلو معرق آیت الکرسی

تابلو معرق آیت الکرسی

قاب چوبی وان یکاد

قاب چوبی و ان یکاد

قاب لوح الله طرح کاشی

قاب لوح الله طرح کاشی

یکی از برجسته ترین مینا کاران عصر حاضر ایران، ابراهیم زرقونی می باشد که تقریبا به مدت 40 سال در این زمینه فعالیت کرده است. ابراهیم زرقونی استاد میناسازی در هنرستان هنرهای زیبای اصفهان بوده است و آثار بسیار خوبی از ایشان در موزه های مختلف ایرانی و خارجی نگهداری می شود. آقا سیدمحمد که جد ابراهیم زرقونی بودند نیز در زمان حیات خود یکی از برجسته ترین میناکاران ایرانی بودند که تجربه های خود را در یک کتابچه ی خطی از خود به جای گذاشته است. میناکاری اصفهان افتخار هر ایرانی محسوب می گردد که البته امروزه میناکاری در تهران و سایر شهرهای کشورمان نیز دنبال می شود. البته به دلایل زیاد فروش میناکاری در تهران نسبت به دیگر نقاط کشور رونق بهتری دارد. هدایای تبلیغاتی میناکاری نسبت به سال های قبل بیشتر شناخته شده .که نشان می دهد معرفی و فرهنگ سازی بخش خصوصی تاثیر مثبتی داشته.

اولین شخصی که در ایران هنر میناکاری را به بدنه گلدان ها اضافه کرد، ابراهیم زرقونی بودند. علاوه بر این استفاده از فیروزه بر گلدان ها به منظور تزئین کردن اثر، از ابتکارات این استاد بزرگ به شمار می رود. یکی از برجسته ترین آثار او تابلو بزرگ مینای “چالدران” می باشد.که این تابلو نشان دهنده حضور شاه اسماعیل صفوی در هنگام دیدار با سلطان سلیم یکم عثمانی است که بر روی خشت کاشی در انداره و ابعادی بیشتر از یک متر، میناکاری و ساخته شده است.

انواع فلزاتی که می توان روی آنها مینا ساخت

همان طور که در ابتدای طلب تیز اشاره کردیم، هم در گذشته و هم در حال حاضر میناکاری بر روی فلز هایی مثل: طلا، مس ، نقره ، آهن، ورشو و برنج قابل پیاده سازی می باشد. با اینکه در بعضی از موارد میناکاری بر روی مواد دیگری مانند سرامیک، کاشی و شیشه نیز انجام می شود، ولی لازم است بگوییم، ماده اصلی مینا کاری از فلز تشکیل می شود و از میان فلزات نیز بیشتر از مس استفاده می شود. توجه داشته باشید که در برخی از کارگاه ها میناسازی روی فلزات قیمتی مثل طلا و نقره هم به صورت رایج انجام می شود.

تقریبا صد و پنجاه سال قبل میناکاری روی نقره به شیوه امروزی رایج شد اما میناکاریروی طلا تقریبا به 40 سال قبل بر می گردد. مینا کاری بر روی نقره با عیار 90 درصد و طلا با عیار 84 درصد (به دلیل ظرفیت و قابلیت آنها برای حکاکی و قلمزنی) قابل انجام می باشد. از این گذشته دلیل انتخاب این فلزات (طلا و نقره) برای مینا کاری اسن است که، نقطه ذوب آن ها نسبت به سایر فلزات بالا تر است. در صورتی که نقطه ذوب فلز حکاکی شده که مینا بر روی آن قرار می گیرد از نقطه ذوب آلیاژ مینا کمتر باشد، پیش از اینکه مینا ذوب شود، فلز اصلی ذوب می شود و دیگر نمی توانید روی آن فلز کاری انجام دهید.

یکی از اصول میناکاری چکش کاری کردن فلز مورد نظر به اندازه ای که لازم است و چنانچه بخواهید روی فلز مس کار کنید لازم است پیش از استفاده، مس را درون اسید رقیق (جوهر نمک) یا سرکه قرار دهید تا چربی آن از بین برود. پس از این گام ، فلز مورد نظر جهت لعاب کاری آماده است. میناکاری روی مس از محبوب ترین روش های میناکاری است.

انواع رنگ های مورد استفاده در میناکاری

رنگ های مختلفی در میناکاری استفاده می شود که معمولا به رنگ های آتشین یا نسوز معروف هستند. در زیر به هر کدام از آن ها اشاره خواهیم کرد. کیفیت و جنس رنگ میناکاری اصل باعث می گردد طرح های نقاشی شده بر روی ظروف مسی لعاب شده از برق و جلای خوبی برخوردار شوند.

روش ساخت رنگ و لعاب های مینا:

اگر بخواهیم تعریفی از لعاب مینا برای شما ارائه دهیم، لازم است بگوییم لعاب مینا ماده ای سخت و شیشه ای مانند است، که علاوه بر اینکه در میناکاری از آن استفاده می شود، می توان اشیاء سفالی و چینی را هم لعاب کاری کرد که در ادامه سعی می کنیم بصورت مختصر ترکیبات آن را توضیح دهیم.

  • ترکیباتی که برای ساخت لعاب سفید استفاده می شود عبارتند از : سرب، سنگ چخماق ، قلع، بلور
  • در میناکاری برای تولید رنگ بنفش از ترکیباتی مثل بوره، بلور، شوره، تنه کار و طلای حل شده استفاده می شود.
  • رنگ زرد را نیز با استفاده از ترکیباتی مانند اکسید کرومیم، سرب، توفال آهن قلع و اکسید قلع تولید می کنند.
  • همچنین برای تولید رنگ سیاه از ترکیباتی مثل سرب، اکسید آهن ، اکسید کبالت و دی اکسید منگنز استفاده می شود.
  • جهت ساخت رنگ سبز تیز از ترکیباتی همچون شیشه، توفال مس ، کرومات سرب و سنگ چخماق استفاده می شود.
  • رنگ قهوه ای را نیز با استفاده از ترکیباتی مثل اکسید رویتولید، اکسید آهن و اکسید کروم می کنند.
  • رنگ آبی هم با ترکیب موادی مثل سنگ چخماق، اکسید کبالت و اکسید روی تولید می شود.

البته ممکن است روش ساخت رنگ و لعاب در کارگاه های مخنلف میناکاری اصفهان کمی با یکدیگر متفاوت باشد.

ابزار کار مورد نیاز برای میناکاری

برای ساخت ظروف مینا ابزار های متفاوتی مورد نیاز می باشد که این ابزار ها عبارتند از:

  • کاغذ کپی
  • سندان : که می تواند با توجه به ابعاد و فرم مورد نظر کوچک یا بزرگ باشد، به جای سندان می توان از تنه ی درخت مناسب استفاده کرد.
  • ورقه مس (طلا یا نقره ) یا …
  • چکش : که با فرم های متفاوت که در سر خود دارند، قادرند شکل های متفاوتی ( فرو رفتگی و بر آ مد گی ) را در فلزبه وجود بیاورد.
  • قیچی فلز بر
  • قلم
  • گیره
  • انواع رنگ های گیاهی – معدنی و فلزی
  • کمان اره و تیغ اره فلز بر
  • کوره
  •  
روش کار میناکاری

عموما مقداری از اکسیدهای فلزی برای لعاب ها به ماده رنگی افزوده می شود ، این لعاب ها نسبت به نوع ماده رنگی که به خمیر آن افزوده می شود ممکن است کدر یا نیمه شفاف باشند لازم به یاد آوری است که لعاب های کدر نتیجه افزودن اکسید قلع (آنتیموان) است.
جهت ساخت یک اثر میناکاری با هر کدام از انواع فلزات که بخواهید به عنوان ماده اصلی از آن استفاده کنید لازم است مانند شکل زیر طراحی و ساخته می شود. جهت شروع کار اول باید لعاب یکدستی به فلز بزنند، معمولا این لعاب با رنگ سفید مورد استفاده قرار می گیرد که معروف به لعاب آستر می باشد ، بعد از این کار می بایست فلزی که لعاب یکدست خورده جهت پخته شدن در کوره ای قرار دهید که نهایتا 700 درجه سانتیگراد حرارت داشته باشد.

فلز لعاب دیده را پس از سپری شدن دو تا سه دقیقه از کوره خارج کنید و دوباره با یک لعاب مرغوب بپوشانید و دوباره آن را در کوره قرار دهید تا حرارت ببیند. معمولا فلزی که برای 2 بار لعاب داده شده است و دو بار نیز در کوره پخته شده است، جهت ایجاد هر گونه طرح و نقشی مناسب می باشد ، البته این طرح و نقش ها با توجه به سلیقه هنرمند میناکار و همچنین بر اساس سفارشی که به او داده می شود، انجام می گیرد.

این مرحله از کار را میناسازان، رنگ آمیزی هفت رنگ می گویند. زمانی که ظرف مینائی به این مرحله از تزئین برسد، نقش و طرح های مورد نظر به وسیله رنگ ها توسط شخص مینا کار روی آن طراحی می شودو برای سومین بار در کوره قرار داده می شود. البته لازم به ذکر اسن که در این مرحله حرارت کوره کمتر از مراحل اول و دوم می باشد. بعد از این مرحله اثر مینائی کاملا آماده است و می توانید آن را به بازار عرضه نمایید.

بر برخی از آثار مینایی، مرحله سوم لعاب کاری که در اصل کاری همراه با طراحی و نقاشی می باشد، آب طلا (طلای محلول) به جای لعاب های رنگی مورد استفاده قرار می گیرد. دقت کنید در صورتی که از آب طلا بجای لعاب رنگی استفاده کنیدحرارت کورهمی بایست، بیشتر از 450 درجه سانتیگراد نباشد اما در سایر جهت پختن لعاب ها حرارتی بین 600 تا 700 درجه سانتیگراد نیاز دارید.

روش های مختلف میناکاری

روش های مختلف زیادی برای میناکاری فلزات وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از : مینای خانه بندی، مینای مشبک، مینای مرصع، مینای نقاشی، مینای روحی، مینای برجسته (حکاکی) که توضیحات مختصری از تاریخچه هر کدام از این روش ها را در ابتدای مقاله ارائه دادیم اما از بین همه این روش های میناکاری از دو روش خیلی بیشتر استفاده می شود که عبارتند از : مینای نقاشی و مینای خانه بندی. در ادامه می خواهیم به بررسی هر کدام از این روش ها بپردازیم.

  • روش مینای نقاشی :
    در این روش از میناکاری، شخص میناکار طرح ویژه مد نظرش را با استفاده از رنگ های جالب روی زمینه ای از مینا نقاشی میکند، البته از مینای نقاشی برای اشیاء سفالی و چینی لعاب دار هم خیلی استفاده می شود.
  • روش مینای خانه بندی (حجره ای)
    در این روش از میناکاری مفتول های فلزی بر روی سطح اثر لحیم می شوند. این مفتول ها که با مقدار کمی نقره در جای خود ثابت شده و در نهایت به شکل حجره هایی در می آیند که درون این حجره ها را با رنگ های مینایی پر می کنند.
  • روش مینای برجسته:
    در روش مینای برجسته خط ها و نقش های مد نظر را روی شیئی فلزی حک می کنند و بعد شکاف هایی که از این روش روس سطح فلز به وجود می آیند را با استفاده از خمیر مینا پر می کنند و آن را در کوره ای که حرارت کافی دارد قرار می دهند. به این ترتیب اول خمیر مینا ذوب می شود و بعد به صورت شیشه ای مانند شکل می گیرد.
  • روش مینای مرصع:
    مینای مرصع معمولا در به صورت ترکیبی با مینای خانه بندی یا میناینقاشی مورد استفاده قرار می گیرد.روش کار این نوع کینا این اسن که اول طرح مد نظر را روی فلز پیاده سازی می کنند بعد بخش هایی که جهت جواهر و نگین در نظر گرفته شده اند را گود می کنند و پس از آن سطح فلز را لعاب می دهند و در کوره حرارت می دهند تا بخوبی شکل بگیرد. روی بخش های گود اثر، نگین یا سنگ های قیمتی را نصب می کنند و قطعه را برای بار دوم در کوره قرار می دهند و حرارت می دهند.
  • لازم به ذکر است که در ساخت نگین هم از رنگ های مینا استفاده می شود. گلوله های کوچک خمیر پودر مینا پس از خروج از کوره سخت می شوند. پس بهتر است این نگین ها را با لعاب در قسمت مد نظر قرار داده و در کوره حرارت دهید تا نگین ها در جای خود محکم شوند.
  • روش مینای روحی:
    در مینای روحی نیز معمولا فلز های قیمتی مانند طلا و نقره مورد استفاده قرار می گیرند. در شروع کار نقش ها را روی فلز قلمزنی حکاکی می کنند و پس از آن به وسیله ی رنگ های مینایی شفاف اقدام به رنگ آمیزی آن می کنند.
    از آن جایی که این نوع رنگ ها جسمیت ندارد و شفاف می باشند، آن ها را رنگ های روحی می نامند. از این رو با توجه به عمق ه قسمت از کار، پررنگ تر به نظر خواهد آمد. به این ترتیب رنگ مینا باعث ایجاد سایه روشن می شود و زمینه فلز از زیر آن، قابل مشاهده خواهد بود.
آشنایی با کوره مینا و شکل ساختاری آن:
  • به طور کلی شکل ساختاری کوره مینا از 5 بخش اصلی تشکیل شده است که عبارتند از :
  • ساختمان آجری
  • محفظه نسوز فلزی
  • موتور باد
  • مشعل نفتی
  • مخزن نفت

شکل ساختاری آجری کوره مینا در دو مرحله به شکل مربع مستطیل ساخته می شود:

مرحله اول: این کوره دارای ارتفاع 50 سانتیمتری است، به نحوی که دریچه برای قرار دادن مشعل نفتی باز بماند، بعد در دو طرف کوره جهت قرار دادن محفظه فلزی که در گذشته به صورت مکعب مستطیل درب دار ساخته شده است، پله هایی از جنس آهن نسوز قرار می گیرد که سه طرف کوره آجری به اندازه 15.5 الی 20 سانتیمتر با محفظه فلزی فاصله داشته باشد.
مرحله دوم: بعد از اینکه محفظه فلزی بر روی پلکان ساخته شده، قرار گرفت به همان ترتیبی که گفته شده است، اطراف محفظه را نیز خواهند ساخت تا به بالای کوره برسند. حال بخش سر کوره را طاق می زنند ، توجه داشته باشید که می بایست جایی برای دودکش هم روی طاق در نظر گرفته شود تا زمانی که مشعل روشن شد دود آن از اطراف محفظه فلزی پراکنده نشود. این کار باعث می شود هیچ دودی در داخل محفظه که محل اصلی کوره است وارد نشود. نکته دیگری که لازم است به آن دقت شود این است که به هیچ عنوان نباید ظرف مینا در تماس مستقیم با آتش قرار بگیرد زیرا ساختمان کوره مینا با ساختمان کوره کاشی سازی خیلی با هم فرق دارند.

تعمییرات و مرمت مینا به چه صورت است؟

چنانچه اثر مینایی آسیبی ببیند و به ترمیم و مرمت نیاز داشته باشد بهتر است از رنگ های روغنی ثابت و همچنین جهت مرمت میناهای نیمه شفاف نیز بهتر است از محلول سلولوئید و استات آمیل استفاده کنید.

موارد مصرف آثار هنری میناکاری:
  • میناکاری از گذشته تا کنون کاربرد های متفاوتی داشته است که در زیر می خواهیم به چند مورد از آن اشاره کنیم.
  • استفاده به عنوان جعبه جواهرات
  • برای ساخت تابلو
  • ساخت قوطی سیگار
  • گردنبند
  • ظروف
  • شربت خوری
  • گلدان
  • ساعت
  • پیپ تزئینی

روش های نگهداری از اثر مینایی

با توجه به اینکه نقش های مینا به وسیله لعاب شفاف پوشیده می شوند، درصورتی که با آب گرم و اسفنج شسته شوند، آسیبی به آن ها وارد نمی شود. اما لازم است که از ضربه زدن به آن و همچنین کشیدن اشیاء نوک تیز و برنده جلوگیری شود. البته توجه داشته باشید در برخی موارد نیز حرارت زیاد و باعث سوزاندن برخی از رنگ های مینا می شود.

خصوصیات کالای مینا کاری شده از نظر کیفیت

  • در صورتی که قصد خرید یک اثر مینایی مرغوب دارید، لازم است نکاتی که در زیر به آن ها اشاره می کنیم را در نظر بگیرد.
    سعی کنید اثری را بخرید که در صورت امکان زیرساخت یک تکه داشته باشد و همچنین لبه‌ تیز و برنده و زواید اضافی نداشته باشد.
  • توجه کنید که زیر ساخت اثر مینایی از فلزی مرغوب یا آلیاژی خالص باشد.
  • در صورتی که قطعاتی توسط لحیم کاری به زیرساخت اثر وصل شده باشد، می بایست لحیم کاری در آن قسمت به نحوی باشد که سایر بخش های جانبی به طور کامل به قسمت اصلی وصل باشد.
  • باید سطح مینا درخشندگی و جلای کافی داشته باشد.
  • ابعاد قطعات الحاقی باید به گونه ای باشد که پس از لحیم کاری قسمت زاید و اضافی وجود نداشته باشد.
  • اگر جنس فلز زیرساخت، طلا یا نقره است، جهت لحیم کاری هم لازم است همان جنس فلز استفاده شود.
  • زیرساخت باید دارای سطح اتکای خوبی باشد.
  • توجه به ظرافت اثر به این صورت که بهتر است ضخامت رنگ به کاررفته در نقاشی و تزیین مینا، در همه سطوح اثر یکنواخت باشد.
  • دقت کنید که سطح لعاب نباید جوش زدگی ، پوسته، پریدگی ، ترک ، سوراخ‌های سوزنی، حباب ، زبری و نقاط برجسته داشته باشد.
  • بهتر است اثر را خیرداری کنید که توسط هنرمند سازنده امضا شده باشد یعنی اسم هنرمند، تاریخ ساخت و همچنین محل ساخت اثر در گوشه ای از آن نوشته شده باشد.
  • طرح می بایست دارای اصالت ایرانی باشد.
  • هماهنگی رنگ ها و همچنین اجرای خوب و دقیق طرح باعث افزایش زیبایی و ارزش طرح خواهد شد.
  • توجه داشته باشید رنگ های اثر با هم تداخل نداشته باشند.
    در هنگام خیر یک اثر مینایی، وقتی که اثر میناکاری را در دست می گیرید، سردی مس را به خوبی در دست خود احساس خواهید کرد. بعلاوه متوجه وزن آن نیز خواهید شد. در صورتی که مس با توجه به اندازه ظرف وزن کمی داشته باشد، قیمت آن ظرف نیز کمتر خواهد بود. چنانچه سطح اثر مینایی زبر به نظر برسد به این معنی است که لعاب مینا روی ظرف در کوره به علت دمای خیلی زیاد آن یا ماندن ظرف بیشتر از زمان مورد نیاز در کوره، سوخته شده است.

MinaKari (Enameled)

MinaKari (enameled) is one of the oldest handicrafts of Isfahan which has transferred to different countries and has changed to various designs. BazareMina online Market has a big collection of variant MinaKari products of this art which can be bought simply; and it will be delivered at your address.

MinaKari (Enameled)

MinaKari (enameled) is the art of painting on copper and it is a popular handicraft in Iran. This masterpiece is known as the art of soil and fire to produce something attractive for art lovers. These days, online shopping on the Internet facilitates buying these kinds of handicrafts. The price of national products is cheaper than the foreign ones; so people prefer to consider MinaKari (enameled) products as the best promotional gifts for the companies and organizations. Different cities in Iran, such as Tehran, have a lot of fans who are interested to buy these handicrafts every year. BazareMina online Market tries to offer its customers the best quality options with the most reasonable price.

Introduction of MinaKari (Enameled)

From many years ago, Iranians made handicrafts and tried to do their best for making beautiful and delicate products, named MinaKari (enameled). This art is done on different metals; such as gold, silver, brass, copper and bronze. These days, copper is the most popular metal in this art. Professional masters paint the dishes with special colors with a coating; then put the dishes in the furnace with high temperature to be heated and make the colors stable.

Selling MinaKari (Enameled) Products

Selling MinaKari (enameled) products is different based on every city and the designs of every workshop. The price of every dish is estimated according to its quality. You can order MinaKari (enameled) dish in one or in bulk. Also, you can get a discount when you want to have a wholesale shopping. If you want to buy promotional gifts for your staff, we can stick your name or logo on the products to make your business memorable. BazareMina online Market offers MinaKari (enameled) handicrafts of Isfahan with the highest quality.

 
  •  

  • نمایش : ۲۸۶
  • ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی
    خرید صنایع دستی در تهران از فروشگاه اینترنتی بصورت آنلاین با ارزان ترین قیمت انجام می گردد. محصولاتی شامل میناکاری،خاتم کاری،فیروزه کوبی،قلمزنی،تشعیر،مس و پرداز و ...
    کانال ایتا

    پک هدیه اداری

    خرید میناکاری

    خاتم کاری اصفهان

    تندیس های میناکاری

    فیروزه کوبی اصفهان

    ملیله کاری اصفهان

    میناکاری استاد اسماعیلی